منتظران مهدی موعود(عج)

شرایط انتظار و کیفیت ظهور آقا امام زمان (عج)

منتظران مهدی موعود(عج)

شرایط انتظار و کیفیت ظهور آقا امام زمان (عج)

وبلاگی مذهبی و اعتقادی با محوریت دین شیعه و مبحث ظهور امام عصر

بایگانی
۲۹
بهمن ۹۵


الف- کتاب « پاتیکل»

در کتاب «پاتیکل»، که از کتب مقدس هندو است، بشارت ظهور منجی موعود چنین آمده است:
«چون روزگار به پایان رسد، دنیای کهنه نوگردد و زنده شود و صاحب ملک تازه پدید می آید از فرزندان دو پیشوای بزرگ جهان، که یکی« ناموس آخرالزمان» و دیگری «صدیق اکبر» است؛ یعنی وصی بزرگتر وی که «پشن» نام دارد، و نام آن صاحب ملک تازه «راهنما» است و به حق ، پادشاه شود و خلیفه ی «رام» باشد و حکم براند. او را معجزه ی بسیار باشد.
هر که پناه بر او برد و دین پدران او اختیار کند، سرخ روی باشد، نزد رام. و دولت او بسیار کشیده شود و عمر او از فرزندان «ناموس اکبر» زیاده باشد.

دنیا به او تمام شود و از ساحل دریای محیط و جزایر سراندیب و قبر بابا آدم علیه السلام و از جبال القمر تا شمال هیکل زهره، تا سیف البحر و اقیانوس را مسخر گرداند و بتخانه ی «سومنات» را خراب کند و «جگرنات» به فرمان او به سخن آید و به خاک افتد. پس آن را بشکند و به دریای اعظم اندازد، و هر بتی که در هر جا باشد، بشکند». (1)
در این بشارت، الفاظ و تعابیری به کار رفته است که شاید برای برخی خوانندگان نامفهوم باشد. از این رو، پاره هایی از آنها را توضیح می دهیم:

  • به نظر می رسد مقصود از «ناموس آخرالزمان»، ناموس اعظم الهی، پیامبر خاتم، حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله است.
  • «پشن» نام هندی حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام است.
  • «صاحب ملک تازه» آخرین حجت خداوند، حضرت ولی عصر علیه السلام است و «راهنما » نام مبارک حضرت مهدی علیه السلام است که بزرگترین نماینده ی راهنمایان الهی است و نام مقدس روی، هادی و مهدی و قائم به حق است.
  • کلمه «رام» در زبان سانسکریت، نام اقدس حضرت احدیت «خدا» است.
  • این جمله که« هر که به او پناه برد و دین پدران او اختیار کند نزد رام، سرخ روی باشد» به صراحت بیان می کند که حضرت مهدی علیه السلام جهانیان را به دین اجداد بزرگوارش فرا می خواند.
  • «سومنات» بنابر نوشته ی علامه دهخدا بتخانه ای بوده است در «گجرات» و گویند سلطان محمود غزنوی آن را ویران کرد و «منات » را شکست که از بت های مشهور و در آن بتخانه بود.
  • «جگرنات» به زبان سانسکریت، نام بتی است که هندوها آن را مظهر خدا می دانند.

    ب- در کتاب «وشن جوک»

    در کتاب« جوک» که رهبر جوکیان هندو است و او را پیامبر می دانند، درباره ی بشارت ظهور منجی موعود و رجعت گروهی از اموات در دوران حکومت عدالت گستر آن حضرت چنین آمده است:
    «آخر دنیا به کسی برگردد که خدا را دوست می دارد و از بندگان خاص او باشد و نام او «خجسته» و «فرخنده» باشد. خلق را، که در دین ها اختراع کرده و حق خدا و پیامبر را پایمال کرده اند، همه را زنده گرداند و بسوزاند و عالم را نو گرداند و هر بدی را سزا دهد، و یک «کرور»دولت او باشد که عبارت از چهار هزار سال است، خود او و اقوامش پادشاهی کنند».
    دو کلمه ی «فرخنده» و «خجسته» را در عربی به« محمد» و «محمود» ترجمه می کنند و این دو ، نام مبارک حضرت مهدی علیه السلام هستند و شاید اشاره به «محمد» و « احمد» باشد؛ زیرا در روایات اسلامی آمده است که حضرت مهدی دو نام دارد که یکی پنهان و دیگری ظاهر است، نامی که پنهان است، «احمد» و آن ظاهر است« محمد » است.(2)

    ج- زبور ( کتاب مقدس آسمانی)

    در کتاب مقدس «زبور» درباره ی ظهور منجی موعود این بشارت آمده است که:
    زیرا که شریران منقطع می شوند، اما متوکلان به خداوند وارث زمین خواهند شد و حال اندک است که شریر، نیست می شود که هر چند مکانش را جستجو نمایی، ناپیدا خواهد بود، اما متواضعان وارث زمین شده، از کثرت سلامتی متلذذ خواهند شد. شریر به خلاف صادق افکار مذمومه می نماید و دندان های خویش را بر او می فشارد. خداوند به او متبسم است؛ چون می بیند که روز او می آید، شریران شمشیر را کشیدند و کمان را چله کردند تا آن که مظلوم و مسکین را بیندازند و کمان های ایشان شکسته خواهد شد. کمی صدیق ، از فراوانی شریران بسیار بهتر است؛ چون که بازوهای شریران شکسته می شود و خداوند صدیقان را تکیه گاه است.
    خداوند روزهای صالحان را می داند و میراث ایشان ابدی خواهد بود. در زمان بلا خجل نخواهند شد و در ایام قحطی سیر خواهند بود، لکن شریران هلاک خواهند شد و دشمنان خداوند، مثل پیه بره ها فانی، بلکه مثل دود تلف خواهند شد؛ زیرا متبرکان خداوند، وارث زمین خواهندشد، اما ملعونان وی منقطع خواهند شد. صدیقان، وارث زمین شده، تا ابد در آن ساکن خواهند شد. به خداوند پناه برده، راهش را نگه دار که تو را به وراثت زمین بلند خواهند کرد و در وقت منقطع شدن شریران، این را خواهی دید. اما عاصیان در عاقبت مستأصل و عاقبت شریران، منقطع خواهند شد».(3)
    در فصل دیگر آمده است:
    قوم ها را به انصاف داوری خواهد کرد. آسمان شادی کند و زمین مسرور گردد. دریا و پری آن، غرش نمایند. صحرا و هر چه در آن است به وجد آید. آن گاه تمام درختان جنگل ترنم خواهند نمود به حضور خداوند؛ زیرا که می آید، زیرا که برای داوری جهان می آید. ربع مسکون را به انصاف داوری خواهد کرد. قوم ها را به امانت خود.(4)
    در جای دیگر عباراتی می باشد که به نظر می رسد درباره ی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و فرزند دادگستری حضرت مهدی علیه السلام باشد که چنین می فرماید:
    ای خدا! شرع و احکام خود را به «ملک» ، و عدالت خود را به «ملک زاده» عطا فرما تا این قوم تو را به عدالت و فقرای تو را به انصاف حکم نماید به قوم کوه ها، سلامت و کویرها عدالت برساند، فقیران قوم را حکم نماید، و پسران مسکینان را نجات دهد،ظالم را بشکند تا باقی ماندن ماه و آفتاب، دور به دور از تو بترسند، بر گیاه بریده شده، مثل باران که زمین را سیراب می گرداند، خواهد بارید. و در روزهایش صدیقان شکوفه خواهد نمود و زیادی سلامتی تا باقی ماندن ماه خواهد بود، از دریا تا به دریا و از نهر تا به اقصی زمین، سلطنت خواهد نمود. صحرانشینان در حضورش خم خواهند شد و دشمنانش خاک را خواهند بوسید. ملوک طرشیش و جزیره ها، هدیه ها خواهند آورد، و پادشاهان شبا و سبا پیش کش ها تقریب خواهند نمود، بلکه تمامی ملوک با او کرنش خواهند نمود، و تمامی امم، او را بندگی خواهند کرد؛ زیرا فقیر را وقتی که فریاد می کند و مسکین را ، که نصرت کننده ندارد، خلاصی خواهد داد و به ذلیل و محتاج، ترحم خواهد فرمود و جان های مسکینان را نجات خواهد داد جان ایشان را از ظلم و ستم نجات خواهد داد و هم در نظرش خون ایشان قیمتی خواهد بود و زنده مانده از شبا به او بخشیده خواهد شد. در زمین به سر کوه ها، مشت غله کاشته می شود که محصول آن مثل انسان، متحرک شده، اهل شهرها مثل گیاه زمین، شکوفه خواهند نمود. اسم او تا ابد بماند. اسمش مثل آفتابی باقی بماند. در زمان او مردمان برکت خواهند یافت و تمامی قبایل او را خجسته خواهند گفت، بلکه اسم ذوالجلال او تا ابد مبارک باد و تمامی زمین از جلالش پر شود.(5)
    بر ارباب فضل و دانش و اهل قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام مخفی نیست که در عبارت های بالا به حضرت مهدی علیه السلام که بزرگترین و کامل ترین مظهر عدل الهی است، به عنوان ملک زاده اشاره شده و از برخی ویژگیهای ایشان سخن گفته شده است.

    د- کتاب شعیای نبی علیه السلام

    در کتاب شعیای نبی (6) که از پیامبران پیرو تورات است، بشارت های فراوانی درباره ی ظهور منجی موعود آمده است. نخست بخشی از این بشارت ها را نقل می کنیم و برخی از نکته هایش را توضیح می دهیم تا آشکار شود که مسلمانان در ایمان به ظهور مصلح جهانی تنها نیستند، بلکه همه ی اهل کتاب در این باره با مسلمانان همراهند.
    در بخشی از بشارتهای کتاب اشعیا آمده است:
    و نهالی از تنه «یسی» (7) بیرون آمده، شاخه ای از ریشه هایش خواهد شکفت و روح خداوند برقرار خواهد گرفت؛ یعنی روح حکمت و فهم و روح مشورت و قوت و روح معرفت و ترس از خداوند، و خوشی او در ترس از خداوند خواهد بود و موافق رؤیت چشم خود، داوری نخواهد نمود و مطابق شنیده هایش، تنبیه نخواهد نمود، بلکه مسکینان را به عدالت داوری خواهد کرد و به جهت مظلومان زمین به راستی حکم خواهم نمود. کمربند کمرش، عدالت خواهد بود و کمربند میانش، امانت و گرگ با بره سکونت خواهد داشت و پلنگ با بزغاله خواهد خوابید و گوساله و شیر، پرواری با هم و طفل کوچک آنها را خواهد راند و گاو با خرس خواهد چرید و بچه های آنها با هم خواهند خوابید و شیر مثل گاو کاه خواهد خورد و طفل شیرخوار بر سوراخ مار، بازی خواهد کرد و طفل از شیر بازداشته شده، دست خود را بر خانه ی افعی خواهد گذاشت و در تمامی کوه مقدس من، ضرر و فسادی نخواهند کرد، زیرا که جهان از معرفت خداوند پر خواهدبود؛ مثل آب هایی که دریا را می پوشاند.(8)

    ه- کتاب بوئیل نبی علیه السلام

    در کتاب بوییل نبی، که از پیامبران پیرو تورات است ، درباره ی ظهور منجی موعود و نزول حضرت عیسی علیه السلام و محاکمه ی بنی اسراییل آمده است:
    آن گاه جمیع امت ها را جمع کرده، به وادی «یهوشافظ»(9) فرود خواهم آورد و در آنجا با ایشان درباره ی قوم خود و میراث خویش ، اسراییل [را] محاکمه خواهم نمود؛ زیرا که ایشان را در میان امت ها پراکنده ساخته و زمین را تقسیم نموده اند.(10)
    و در جای دیگر آمده است:
    ای همه ی امت ها! بشتابنید و بیایید و از هر طرف جمع شوید از خداوند شجاعان! خود را به آنجا فرود آور. امت ها برانگیخته شوند، و به وادی یهوشافظ برآیند، زیرا که من در آنجا خواهم نشست تا بر همه ی امت هایی که به اطراف آن هستند، داوری نمایم.(11)
    چنان که آشکار است، عبارت های بالا از نزول حضرت عیسی علیه السلام و داوری اش در یوم الله ظهور خبر می دهند.

    و - کتاب هوشیع نبی علیه السلام

    در کتاب «هوشیع نبی » درباره بازگشت حضرت عیسی علیه السلام خطاب به قوم یهود آمده است:
    و من برای افرایم(12) مثل شیر و برای خاندان یهودا(13) مانند شیر ژیان خواهم بود ... من روانه شده ، به مکان خود خواهم برگشت تا ایشان به عصیان خود اعتراف نموده ، روی مرا بطلبند. در تنگی خود، صبح زود مرا خواهند طلبید.(14)

    ز-کتاب زکریای نبی علیه السلام

    در کتاب زکریای نبی، که از پیامبران بزرگ بنی اسراییل و پیرو تورات است، بشارت ظهور آن یگنه منجی عالم چنین آمده است:
    روز خداوند می آید و غنیمت تو در میانت تقسیم خواهد شد و جمیع امت ها را بر ضد اورشلیم برای جنگ جمع خواهم کرد و شهر را خواهند گرفت و نصف اهل شهر به اسیری خواهند رفت و بقیه ی قوم از شهر منقطع خواهند شد.

    ح - کتاب حزقیل نبی علیه السلام

    درباره ی ظهور منجی موعود و سرنوشت رژیم غاصب و اشغالگر اسراییل و جهانی شدن آیین توحیدی و اجرای احکام و حدود الهی درآن عصر درخشان، کتاب یاد شده می گوید:
    « و اما تو ای پسر انسان! خداوند یهوه(15) چنین می فرماید که به هر جنس مرغان و به همه ی حیوانات صحرا بگو: جمع شوید و بیایید نزد قربانی من، که آن را برای شما ذبح می نمایم، فراهم آیید. قربانی عظیمی بر کوه های اسراییل، تا گوشت بخورید و خون بنوشید. و خداوند یهوه می گوید که بر سفره ی من از اسبان و سواران و جباران و همه ی مردان جنگی سیر خواهید شد. و من جلال خود را در میان امت ها قرار خواهم داد و جمیع امت ها داوری مرا که، آن را اجرا خواهم داشت و دست مرا که بر ایشان فرود خواهم آورد، مشاهده خواهند نمود و خاندان اسراییل از آن روز و بعد از آن، خواهند دانست که یهوه خدای ایشان، من هستم و امتها خواهند دانست که خاندان اسراییل به سبب گناه خودشان مجبور به جلای وطن گردیدند؛ زیرا که به من خیانت ورزیدند.(16)

    ط- انجیل( کتاب مقدس آسمانی)

    بنابر بشارت فراوانی که در کتاب انجیل آمده است، حضرت مسیح علیه السلام در فلسطین آشکار خواهد شد تا یهودیان و مسیحیان تکلیف خویش را بدانند.
    از این رو، در واپسین روزهای زندگی و شاید در دیگر روزهای زندگی اش به یاران و شاگردان خود سفارش ها کرد که سرانجام به زمین باز می گردد، و بدین سان ، آنان در انتظار گذارده و امر به بیداری و هوشیاری و آمادگی فرموده است. ما برای اثبات این مدعا، بخشی از انجیل را در این جا می آوریم و نخست به «انجیل متی» می نگریم:
    همچنین دره ادامه چنین آمده است: پس عیسی از هیکل بیرون شده، برفت. شاگردانش پیش آمدند تا عمارت های هیکل را بدو نشان دهند. عیسی ایشان را گفت: آیا همه ی این چیزها را نمی بینید؟ هر آینه به شما می گویم: در این جا سنگی بر سنگی گذارده نخواهد شد که به زیر افکنده نشود و چون به کوه زیتون نشسته بود، شاگردانش در خلوت نزد وی آمده، گفتند:« به ما بگو که این امور کی واقع می شود و نشان آمدن تو و انقضای عالم چیست؟» عیسی در جواب ایشان گفت: زنهار کسی شما را گمراه نکند. از آن رو که بسا به نام من آمده، خواهند گفت که من مسیح هستم و بسیاری را گمراه خواهند کرد و جنگ ها و اخبار جنگ ها را خواهید شنید و زنهار مضطرب مشوید، زیرا که وقوع این همه لازم است، لیکن انتها هنوز نیست؛ زیرا قومی با قومی و مملکتی با مملکتی مقاومت خواهند نمود و قحطی ها و وباها و زلزله ها در جای ها پدید آید. آن گاه اگر کسی به شما گوید: اینک مسیح در اینجا یا در آنجا است، باور مکنید؛ زیرا که مسیحیان کاذب و انبیای کذبه ظاهر شده، علامات و معجزات عظیمه چنان خواهند نمود که اگر ممکن می شد، برگزیدگان را نیز گمراه می کردند. اینک شما را از پیش خبر دادم پس از اگر شما را گویند: اینک در صحرا است، بیرون مروید، یا آن که در خلوت است، باور مکنید؛ زیرا همچنان که برق از مشرق ساطع شده تا به مغرب ظاهر شود، ظهور پسر انسان نیز چنین خواهد شد. و فورا بعد از مصیبت آن ایام، آفتاب تاریک گردد و ماه نور خود را ندهد و ستارگان از آسمان فرو ریزند، و قوت های افلاک متزلزل گردد. آن گاه علامت پسر انسان در آسمان پدیدار گردد و در آن وقت جمیع طوایف زمین سینه زنی کنند و پسر انسان را ببینند که بر ابرهای آسمان با قوت و جلال عظیم می آید.
    پس ، از درخت انجیر مثلش را فرا گیرید که چون شاخه اش نازک شده، برگ ها می آورد، می فهمید که تابستان نزدیک است. همچنین ، شما نیز چون این همه را ببینید، بفهمید که نزدیک، بلکه بر در است. هر آینه به شما می گویم: آسمان و زمین زایل خواهد شد، لیکن سخنان من هرگز زایل نخواهد شد. اما از آن روز و ساعت هیچ کس اطلاع ندارد حتی ملائک آسمان جز پدر من و بس. چنان که ایام نوح بود، ظهور پسر انسان نیز چنان خواهد بود. پس بیدار باشید؛ زیرا که نمی دانید در کدام ساعت خداوند شما می آید، لیکن این را بدانید که اگر صاحب خانه می دانست در چه پاس از شب دزد می آید، بیدار می ماند و نمی گذاشت که به خانه اش نقب زند. لهذا شما نیز حاضر باشید؛ زیرا در ساعتی که گمان نبرید، پسر انسان می آید. پس آن غلام امین و دانا کیست که آقایش او را بر اهل خانه ی خود بگمارد تا ایشان را در وقت معین خوراک دهد. خوشا به حال آن غلامی که چون آقایش آید، او را به چنین کار مشغول یابد».(17)
    در ادامه چنین آمده است:
    اما چون پسر انسان در جلال خود با جمیع ملایکه ی مقدس خویش آید، آن گاه بر کرسی جلال خواهد نشست. جمیع امت ها در حضور او جمع شوند و آنها را از همدیگر جدا می کند به قسمی که شبان، میش ها را از بزها جدا می کند و میش ها را بر دست راست و بزها را بر چپ خود قرار دهد. آن گاه پادشاه به اصحاب طرف راست گوید: بیایید ای برکت یافتگان از پدر من! و ملکوتی را که از ابتدای عالم برای شما آماده شده است، به میراث گیرید! (18)
    عیسی ایشان را گفت: هر آینه به شما می گویم، شما که مرا متابعت نموده اید، در معاد وقتی که پسر انسان بر کرسی جلال خود نشیند، شما نیز به دوازده کرسی نشسته، بر دوازده سبط اسراییل داوری خواهید نمود و هر که به خاطر اسم من خانه ها یا برادران و یا خواهران یا پدر یا مادر یا زن یا فرزندان یا زمین ها را ترک کرد، صد چندان خواهد یافت و وارث حیات جاودانی خواهد گشت.(19)
    همچنین در «انجیل مرقس» بشارت آمده است که:
    چون او- عیسی- از هیکل بیرون می رفت. یکی از شاگردانش بدو گفت:«ای استاد! ملاحظه فرما چه نوع سنگ ها و چه عمارتها است!»
    عیسی در جواب وی گفت: آیا این عمارت های عظیمه را می نگری؟ بدان که سنگی بر سنگی گذارده نخواهد شد مگر آن که به زیر افکنده شود.
    و چون او بر کوه زیتون مقابل هیکل نشسته بود، از وی پرسیدند: ما را خبر ده که این امور کی واقع شود و علامت نزدیک شدن این امور چیست؟ آن گاه عیسی در جواب ایشان سخن آغاز کرد که زنهار کسی شما را گمراه نکند. زیرا که بسیاری به نام من آمده، خواهند گفت که من هستم، و بسیاری را گمراه خواهند نمود. اما چون جنگ ها و اخبار جنگ ها را بشنوید، مضطرب مشوید؛ زیرا که وقوع این حوادث ضروری است، لیکن انتها هنوز نیست؛ زیرا که امتی بر علیه امتی و مملکتی بر علیه مملکتی خواهد برخاست، و زلزله ها در جای ها حادث خواهد شد و قحطی ها و اغتشاشها پدید می آید و اینها ابتدای دردهای زه می باشد، لیکن شما از برای خود احتیاط کنید. ولی از آن روز و ساعت غیر از پدر هیچ کس اطلاع ندارد نه فرشتگان در آسمان و نه پسر هم. پس بر حذر باشید و بیدار شده ، دعا کنید؛ زیرا نمی دانید که آن وقت کی می شود؛ مثل کسی که عازم سفر شده، خانه ی خود را واگذارد و خادمان خود را قدرت داده، هر یکی را شغلی خاص مقرر نماید و دربان را امر فرماید که بیدار بماند. پس بیدار باشید! زیرا نمی دانید که در چه وقت صاحب خانه می آید: در شام یا نصف شب یا بانگ خروس یا صبح. مبادا ناگهان آمده، شما را خفته یابد، اما آنچه به شما می گویم، به همه می گویم، بیدار باشید!(20)
    و در «انجیل لوقا» درباره ی بشارت ظهور منجی موعود آمده است که:
    کمرهای خود را بسته، چراغهای خود را افروخته بدارید. و شما مانند کسانی باشید که انتظار آقای خود را می کشند، که چه وقت از عروسی مراجعت کند، تا هر وقت آید و در را بکوبد، بی درنگ برای او باز کند. خوشا به حال آن غلامان که آقای ایشان چون آید، ایشان را بیدار یابد. پس شما نیز مستعدباشید؛ زیرا در ساعتی که گمان نمی برید، پسر انسان می آید. و در آفتاب و ماه و ستارگان علامات خواهد بود و بر زمین ، تنگی و حیرت از برای امت ها روی خواهد نمود به سبب شوریدن امواج دریا، و دل های مردم ضعف خواهد کرد از خوف و انتظار آن وقایعی که بر ربع مسکون ظاهر می شود؛ زیرا قوت آسمان متزلزل خواهد شد و آن گاه پسر انسان را خواهند دید که برابری سوار شده، با قوت و جلال عظیم می آید.(21)
    به نظر می رسد مقصود از «پسر انسان» حضرت مسیح علیه السلام نیست؛زیرا بنابر نوشته «مسترهاکس» آمریکایی در«قاموس کتاب مقدس» این عبارت هشتاد بار در انجیل و ملحقات آن آمده است که تنها سی مورد آن با حضرت عیسی مسیح علیه السلام قابل تطبیق است و اما پنجاه مورد دیگر از نجات دهنده ای سخن می گوید که در آخر زمان و پایان روزگار ظهور خواهد کرد و حضرت عیسی علیه السلام نیز با او خواهد آمد و او را جلال وعظمت خواهد داد، و از ساعت و روز ظهور او جز خداوند تبارک و تعالی کسی آگاه نیست و او کسی جز حضرت مهدی علیه السلام آخرین حجت خدا نخواهد بود.
    در «انجیل یوحنا» نیز بشارت هایی از ظهور منجی موعود به چشم می آید:
    و بدو قدرت بخشیده است که داوری هم بکند؛ زیرا که پسر انسان است و از این تعجب مکنید؛ زیرا ساعتی می آید که در آن جمیع کسانی که درقبور می باشند، آواز او را خواهند شنید و بیرون خواهند آمد. هر که اعمال نیکو کرد، برای قیامت حیات، و هر که اعمال بد کرد، به جهت قیامت داوری. (22)
    همچنین آمده است:
    و علامتی عظیم در آسمان ظاهر شد. زنی که آفتاب را در بردارد و ماه زیر پاهایش و بر سرش تاجی از دوازده ستاره است و آبستن بوده، از درد زه و عذاب زاییدن فریاد برمی آورد. و علامتی دیگر در آسمان پدید آمد که اینک اژدهای بزرگ آتش گون، که او را هفت سر و ده شاخ بود و بر سرهایش هفت افسر و دمش ثلث ستارگان آسمان را کشیده،آنها را بر زمین ریخت و اژدها پیش از زن که می زایید بایستاد تا چون بزاید، فرزند او را ببلعد. پس پسر نرینه را زایید که همه ی امت های زمین را به عصای آهنین، حکمرانی خواهد کرد، و فرزندش به نزد خدا و تخت او ربوده شد و ... در آسمان جنگ شد، میکاییل و فرشتگانش با اژدها جنگ کردند و اژدها و فرشتگانش هم با او جنگیدند، ولی غلبه نیافتند، بلکه جای ایشان دیگر در آسمان ها یافت نشد و اژدها بزرگ انداخته شد؛ آن مار قدیمی، که به ابلیس و شیطان مسمی است،که تمام ربع مسکون را می فریبد، او بر زمین انداخته شد و فرشتگان با وی انداخته شدند. (23)
    مفسران انجیل درباره ی بندهای بالا می گویند: شخص مورد بشارت در این بندها تاکنون قدم به عرصه ی وجود ننهاده و تفسیر روشن و معنای واضح آنها نیز موکول به زمان آینده و نامعینی است که وی ظاهر گردد.
    با اندکی دقت در بندهای یاد شده این نتیجه به دست می آید که شخص مورد بشارت، بزرگترین مولود جهان انسانیت و شخص ممتاز و بی نظیری است که برای برپاساختن حکومت حق الهی و برافکندن بنیاد اهریمنان، به ناچار مدتی از انظار مردمان غایب می شود و خداوند عالم، آن یگانه مظهر نور الهی و منجی انسانیت را از دیدگان اشرار و شیاطین جنی و انسی پنهان نگه می دارد تا در زمانی نامعلوم، آن گاه که خواست خداوند است، از پشت پرده غیبت ظاهر شده، با «عصای آهنین» بر بشریت حکومت کند.
    این نتیجه، با تفاصیلی که در نویدهای انبیای گذشته و قرآن کریم و روایات اسلامی آمده است، روشن می سازد که مکاشفه ی یوحنای لاهوتی، مربوط به موعود همه ی ملل، حضرت مهدی علیه السلام است که هنگام ظهور با شمشیر قیام می کند و با عصای آهنین حکم می راند.
    به نظر می رسد که مقصود از آن زن که در مکاشفه ی یاد شده، مادر شخص مورد بشارت است و او خورشید را پوشیده است و ماه زیر پای او است و بر سرش تاجی از دوازده ستاره است، مادر پاک گهر حضرت مهدی علیه السلام نرجس خاتون علیها السلام است و خورشید، پدر والا گهرش حضرت امام حسن عسکری علیه السلام است و او انوار درخشان آسمان نبوت و امامت را بر رحم پاک نرجس تابانیده است تا برجسته ترین نماینده و آیینه ی تمام نمای آنان را از وی نمودار سازد. او فرزندی آورده است که مجمع همه ی آن انوار و حامل لوای انقلاب جهانی می گردد. و مقصود از ماه، که زیر پاهای اوست، حکیمه خاتون علیها السلام عمه ی حضرت امام حسن عسکری علیه السلام است که هنگام ولادت حضرت مهدی علیه السلام قابله ی نرجس خاتون بوده و آماده گرفتن آن مولود مسعود بوده و برای این عمل دقیقه شماری می کرده است. دوازده کوکب درخشان، که بر تاج پر افتخار نرجس تلألؤ می کنند، حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله و دختر یگانه اش، صدیقه ی طاهره علیها السلام و ده امام ( علی بن ابی طالب علیه السلام تا علی بن محمد العادی علیهما السلام هستند) که مقام شامخ سلطنت و زعامت روحانی و جهانی حضرت مهدی علیه السلام، مرکب از این انوار است و آن اژدهای بزرگ آتشین، شیطان و پیروان اویند که همیشه آماده ی ویران ساختن کاخ رفیع ادیان و نابودن کردن انبیاء و اولیای الهی اند.
    باری، با نظری دقیق به احادیثی که درباره ی ظهور وارد شده است، می توان گفت که همه ی اخبار بالا در احادیث اسلامی نیز آمده است.

    ی - کتاب جاماسب

    کتاب «جاماسب نامه» که حوادث گذشته و آینده ی جهان در آن ثبت است و احوال پادشاهان، انبیا، اوصیا و اولیا را بیان می کند، مطالبی از قول زرتشت درباره ی پیامبران باز می گوید و از آن جمله است آن چه در زیر می آید:
    «پیغمبر عرب، آخر پیغمبران باشد که در میان کوه های مکه پیدا شود و شتر، سوار شود، و قوم او شتر سواران خواهند بود، با بندگان خود چیز خورد، به روش بندگان نشیند، او را سایه نباشد و از پشت سر، مثل پیش رو ببیند و دین او اشراف ادیان باشد، و کتاب او باطل گرداند همه ی کتاب ها را ، و دولت او تارک- یعنی پادشاه عجم- را بر باد دهد و دین مجوس و پهلوی را برطرف کند، نار سدیر و آتشکده ها را خراب کند، و تمام شود روزگار پیشدادیان و کیانیان و ساسانیان و اشکانیان».
    آن گاه درباره ی ظهور آن منجی موعود چنین می گوید:
    و از فرزندان دختر آن پیغمبر، که خورشید جهاو شاه زنان نام دارد، کسی پادشاه شود در دنیا به حکم یزدان، که جانشین آخر آن پیغمبر باشد در میان دنیا، که مکه باشد و دولت او تا به قیامت متصل باشد و بعد از پادشاهی او دنیا تمام شود و آسمان جفت گردد و زمین به آب فرو رود و کوه ها بر طرف شود و اهریمن کلان را، که ضد یزدان و بنده ی عاصی او باشد ، بگیرد و در حبس کند و او را بکشد. و نام مذهب او برهان قاطع باشد و حق باشد و خلایق را به یزدان بخواند. زنده گرداند خلق را از بدان و نیکان، و نیکان را جزا دهد، و بدان را سزا دهد و بسیاری از خوبان و پیغمبران زنده شوند، و بدان گیتی و دشمنان خدا و کافران را زنده گرداند، و پادشاهان اقوام خودرا زنده کند که فتنه ها در دین کرده باشند و خوبان بندگان یزدان را کشته باشند. و همه ی متابعان اهریمن و تبه کاران را بکشد و نام این پادشاه بهرام باشد. و ظهور او در آخر دنیا باشد و خروج او در آن زمان شود که تازیان بر فارسیان غالب شوند و شهرهای عمان خراب شود به دست سلطان تاریک، پس او خروج کند و جنگ کند و دجال را بکشد و برود قسطنطنیه را بگیرد و علمهای دین و مسلمانی در آنجا برپا کند و عصای سرخ شبانان با هوادار ( که موسی علیه السلام باشد) با او باشد و انگشتر و دیهیم سلیمان با او باشد و جن و انس و دیوان و مرغان و درندگان در فرمان او خواهند بود. و همه ی جهان را یک دین کند و دین گبری و زرتشتی نماند و پیغمبران خدا و حکیمان و پری زادان و دیوان و مرغان و همه ی اصناف جانوران و ابرها و بادها و مردان سفید رویان در خدمت او باشند. (24)
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۲۹
محسن خالقی نژاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی