منتظران مهدی موعود(عج)

شرایط انتظار و کیفیت ظهور آقا امام زمان (عج)

منتظران مهدی موعود(عج)

شرایط انتظار و کیفیت ظهور آقا امام زمان (عج)

وبلاگی مذهبی و اعتقادی با محوریت دین شیعه و مبحث ظهور امام عصر

بایگانی
۲۲
بهمن ۹۵

حماسه وحدت ملی

22 بهمن روز اتحاد و همبستگی ملت ایران

تهران-  22 بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یادآور اتحاد و همبستگی ملت مبارز ایران در رویارویی با حکومت طاغوت است. رویدادی مهم که استقلال و آزادی را برای این مرز وبوم به ارمغان آورد و به جهانیان نشان داد در سایه سار حکومتی مردم سالار می توان به عزت و سربلندی دست یافت.

 

پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تنها یک رویداد داخلی برای تغییر یک رژیم سیاسی نبود بلکه این رخداد تحولی اساسی در اندیشه، دیدگاه و جهان بینی مسلمانان ایجاد کرد. از این رو 22 بهمن 1357 خورشیدی روز پیروزی انقلاب اسلامی را باید طلیعه نورانی خورشید اسلام دانست که برپایه توحید و خدامحوری به عنوان یکی از بزرگترین تحول جهانی سده 20 به وقوع پیوست .

نگاهی به تاریخ مبارزه های ملت ایران علیه رژیم پهلوی نشان می دهد که در جریان آنها همگان از جمله از نظامی، کسبه، کشاورز، کارگر، کارمند، طلبه، معلم و ... به صحنه آمدند و خواستار سرنگونی رژیم و برقراری نظامی مردم سالار شدند. در واقع هدف اصلی آنها برچیده شدن ظلم، استبداد و استکبار بود که در نهایت مردم به رهبری هوشمندانه امام خمینی(ره) به هدف خویش دست یافتند و با وجود همه ناباوری ها و تمامی تلاش هایی که برای حفظ رژیم پهلوی به عمل آمد، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی با «سیدمحمدهاشم پوریزدان پرست» از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام(ره) و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز و «رحیم نیکبخت میرکوهی» عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه تبریز و پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی به گفت وگو پرداخت.

**پیروزی انقلاب اسلامی؛ ثمره مبارزه های ملت ایران
پوریزدان پرست عوامل موثر در پیروزی انقلاب اسلامی را کلی دانست و گفت: این مقوله جریانی یک روزه نبود بلکه شکل گیری آن نتیجه انباشت مبارزه های 200 ساله ملت ایران محسوب می شد که در 1357 خورشیدی با به وجود آمدن شرایط لازم به نتیجه رسید. بنابراین نباید به پیروزی انقلاب اسلامی تک عاملی نگاه کرد زیرا ملتی با هویت و فرهنگ اسلامی که سال ها زیر سلطه و تهاجم های استعمار قرار گرفته بودند، احساس خطر کردند و برای نجات فرهنگ، دین و هویت خود وارد صحنه مبارزه شدند و توانستند حکومت پهلوی را سرنگون کنند.

یکی از عواملی که در پیروزی انقلاب اسلامی مثمرثمر بود، قیام 15 خرداد 1342 خورشیدی به شمار می رود که باید آن را منشا شکل گیری انقلاب نامید. در این نهضت مردم به پشتیبانی از رهبری خود به رویارویی با حکومت پهلوی پرداختند که نتیجه آن 15 سال بعد با سرنگونی این رژیم از ایران عملی شد.

** پیروزی ملت ایران به رهبری امام خمینی(ره)
نیکبخت میرکوهی مبارزه برای سرنگونی حکومت پهلوی را به چهار دوره تقسیم کرد و بیان داشت: دوره نخست در واقع شروع نهضت امام(ره) بود که از مهر 1341 تا خرداد 1342 خورشیدی به طول انجامید و این دوره هنگامه دستگیری و زندانی شدن امام خمینی(ره) بود.

دوره دوم از زندانی شدن تا تبعید امام خمینی(ره) و حوادث 15 خرداد 1342 خورشیدی است. دوران تبعید سومین دوره مبارزه برای پیروزی انقلاب محسوب می شود؛ در این سال ها شاگردان امام راحل با مبارزه و تبلیغات خود زمینه را برای سرنگونی حکومت پهلوی و ورود بنیانگذار جمهوری اسلامی به کشور مهیا کردند.

دوره چهارم دوره اوج گیری نهضت است که با شهادت آیت الله مصطفی خمینی فرزند امام(ره) و نوشتن مقاله «احمد رشیدی مطلق» و اهانت به مرجعیت شروع و آتش خشم مردم شعله ور می شود و 17 شهریور 1357 خورشیدی در واقع شروع دوران انقلاب است که تا 22 بهمن همان سال به طول انجامید.

این پژوهشگر انقلاب اسلامی در ادامه افزود: در 17 شهریور حکومت برای سرکوب مردم از ارتش استفاده کرد که بدنه این نیرو نیز به دلیل این که از مردم بود در نهایت به ملت مبارز پیوست تا این که در 19بهمن همافران به عنوان بخش مهمی از ارتش با امام خمینی(ره) بیعت کردند.

**سیاست های حکومت پهلوی؛ عامل اصلی نارضایتی مردم
پوریزدان پرست درباره وضعیت حکومت پهلوی در دهه 1350 خورشیدی و نقش آن در نارضایتی های مردم یادآور شد: در اوایل این دهه حکومت پهلوی از یک طرف با کمک کشورهای خارجی جریان های مبارز را به سختی سرکوب کرد و از طرفی دیگر به اعمال خشونت، شکنجه، خفقان و کارهایی غیرقانونی دست زد که در نتیجه مردم نسبت به این رفتارهای غیرقانونی واکنش نشان دادند و برای سرنگونی رژیم یک پارچه به خیابان ها آمدند.

وی در ادامه به افزایش درآمدهای حاصل از نقت اشاره کرد و گفت: در دهه 50 خورشیدی با افزایش درآمدهای نفتی، حکومت پهلوی به خرید سلاح های مجهز روی آورد، سازمان اطلاعات و امنیت کشور(ساواک) و ارتش را گسترش داد و اقتصاد کشور را به طرف تک محصولی هدایت کرد و اینگونه با استفاده از سیاست درهای باز، کالاهای اساسی وارد کشور شد.

این سیاست ها از یک طرف بر نارضایتی های مردم افزود و از طرفی دیگر تعداد زیادی از جوانان برای تحصیل به کشورهای خارجی رفتند که این دانشجویان خود یکی از مخالفان اصلی سیاست های حکومت پهلوی بودند و در پبروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی ایفا کردند.

**نهضت امام خمینی(ره)؛ نهضتی مبتنی بر تکلیف و وظیفه
پوریزدان پرست با اشاره به پیشینه مبارزاتی امام راحل گفت: ایشان پیش از دهه 40 خورشیدی به محمدرضا پهلوی اخطار می دهند و او را از قانون شکنی باز می دارند اما پس از 15 خرداد 1342 خورشیدی به این نتیجه می رسند که حکومت پهلوی و نظام سیاسی حاکم در ایران قابل اصلاح نیست. بدین ترتیب نهضتی که به رهبری معمار انقلاب در ایران آغاز شد و در 22 بهمن 1357 خورشیدی به پیروزی رسید، نهضتی مبتنی بر تکلیف و انجام دادن وظیفه بود که در هر مقطع مردم مسوولیت و تکلیف خاصی بر عهده داشتند و این امر به نوعی به موتور حرکت انقلاب اسلامی تبدیل شد.

**حضور یکپارچه مردم مهمترین عامل سقوط حکومت پهلوی
پوریزدان پرست حضور همه جانبه مردم را عامل اصلی ناتوان ساختن بیگانگان در حمایت از محمدرضا پهلوی دانست و بیان داشت: کشورهای خارجی حامی حکومت وقت تکیه گاه اصلی خود را ارتش قرار داده بودند تا با استفاده از آن تاج و تخت محمدرضا پهلوی را نجات دهند اما پیکره اصلی ارتش از مردم بود و آنان به این مهم توجه نکرده بودند.

به شهادت رساندن مردم در 17 شهریور 1357 خورشیدی نهضت انقلاب را بیش از پیش در راه مبارزه مصمم کرد و پس از آن و از روزهای نخست مهرماه همان سال با اعتراض اداره های دولتی، دانشگاه ها و مدرسه ها به روند پیروزی انقلاب سرعت بخشیده شد.

** سرنگونی جزیره ثبات!
نیکبخت میرکوهی با اشاره به وضعیت حکومت محمدرضا پهلوی در دهه 50 خورشیدی گفت: حکومت پهلوی در سال های منتهی به 22 بهمن 1357 خورشیدی به لحاظ روابط خارجی با کشورهای دیگر در ارتباط بود و از نظر اقتصادی نیز به سبب درآمدهای حاصل از فروش نفت در وضعیت متعادلی قرار داشت.

«جیمی کارتر» رییس جمهوری آمریکا در 1356 خورشیدی هنگامی که به ایران آمد، «ایران را جزیره ثبات نامید». از این رو در دهه 50 خورشیدی برای کمتر فردی قابل تصور بود که این حکومت به پایان عمر خود نزدیک می شود اما رژِیم پهلوی با مبارزه های مردم و رهبری امام خمینی(ره) در 22بهمن 1357خورشیدی سرنگون شد.

** اوج همبستگی مردم در مبارزه با رژیم پهلوی
پوریزدان پرست درباره روزهای پایانی مبارزه برای پیروزی انقلاب گفت: شب 22 بهمن من روبروی در اصلی نیروی هوایی بودم که رادیو اعلام حکومت نظامی کرد اما مردم می دانستند که کودتایی نظامی در راه است به همین دلیل عده ای از روحانیان در خیابان ها حاضر شدند و به مردم گفتند که امام خمینی(ره) دستور داده اند که مردم در خیابان ها حضور یابند تا کودتای حکومت پهلوی با شکست روبرو شود.

کودتای نظامی از لویزان و با راه افتادن تانک ها در خیابان ها شروع شد اما با دستور امام راحل مردم در خیابان ها سنگربندی کردند و کیسه های خالی از مغازه و خانه خود برای سنگرهای می بردند که این صحنه ها اوج همبستگی مردم برای سرنگونی رژیم پهلوی را نشان می داد.

وی در پایان یادآور شد: با توجه به سنگربندی و مقاومت مردم، 27 دستگاه از تانک های حکومت را به آتش کشیده شد و کودتای نظامی شکست خورد و در نهایت حضور مردم در 22 بهمن 1357 خورشیدی نقطه پایانی بر عمر رژیم پهلوی بود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۲۲
محسن خالقی نژاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی