منتظران مهدی موعود(عج)

شرایط انتظار و کیفیت ظهور آقا امام زمان (عج)

منتظران مهدی موعود(عج)

شرایط انتظار و کیفیت ظهور آقا امام زمان (عج)

وبلاگی مذهبی و اعتقادی با محوریت دین شیعه و مبحث ظهور امام عصر

بایگانی
۱۵
دی ۹۵

آیت الله علیرضا اعرافی در گردهمایی معاونین تبلیغ و آموزش های کاربردی و رابطین هجرت استان ها که در مجتمع یاوران مهدی (عج) جمکران برگزار شد، اظهار داشت: مقوله مهدویت و انتظار، مقوله ای به یک معنای مشترک است و نحله های گوناگون، نگاه ویژه ای به عاقبت و پایان جهان داشته و این قصه در ادیان الهی برجسته و در ادیان ابراهیمی و توحیدی برجسته تر و پررنگ تر است.

 

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: مسئله منجی گرایی و مهدویت از مناظر گوناگون در نحله ها و ادیان گوناگون مطرح بوده و موضوع رستاخیز بزرگ و تحول عظیم در همه آنها مطرح است.

 

عضو شورای عالی حوزه با بیان این مطلب که در نگاه اهل بیتی و شیعی ضمن مشترکات، ممیزات و تفاوت های بسیاری وجود دارد، تصریح کرد: عنصر اساسی مهدویت در نگاه خاص و مکتب ویژه انتظار، مهدویتی متعین و نقشه دار به تمام معناست.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: محوریت قیام بزرگ و رستاخیز عظیم در ادیان دیگر آنچنان مشخص نبوده و مجهول است؛ اما در نگاه شیعی و اسلام، مهدویت و منجی گرایی، متعین بوده و به این معناست که دارای عناصر دقیقا تعریف شده، نقشه راه مشخص و دارای راهبرد و طرح معین است.

 

امام جمعه قم اظهار داشت: عنصر مهم دوم، اتصال و ارتباطی است که ما با آن انسان کامل خواهیم داشت و این از عناصری است که نگاه ما را متمایز از دیگران خواهد کرد.

 

وی افزود: مهدویت به معنای قرائت هر روزه دعای عهد، دست گذاشتن در دستان امام غائب و بیعت هر روزه با این انسان کامل است.

 

آیت الله اعرافی خاطرنشان ساخت: متأسفانه امروز مهدویتی با این نقشه مشخص و مؤلفه های گوناگون در انواع آسیب ها قرار گرفته که یکی از آن آسیب های بزرگ، نگاه سکولاریستی است.

 

وی تصریح کرد: تبیین مکتب مهدویت با تمام ابعاد و زوایا و همچنین مقابله با آسیب ها از وظایف روحانیون است.

 

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگر از سخنان خود به آسیب شناسی مباحث تبلیغی پرداخت و گفت: امروز مانعی در این عصر برای تبلیغ مباحث دینی به نام اندیشه غربی وجود دارد که با زرق و برق در عمق جان و ضمیر افراد نفوذ کرده است.

 

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: انقلاب اسلامی معادله ماده گرایانه، دنیاگرایانه تمدن غربی را برهم ریخت؛ اما امروز وقتی در دانشگاه، دبیرستان و ... حضور پیدا می کنیم، ناخودآگاه این اندیشه در زوایای فکر، علوم و دانش های تحصیل کرده از سوی آنان وجود دارد؛ چراکه علوم انسانی ما هنوز اسلامی نشده است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: امروز دستگاه تبلیغی ما نیاز به یک دوره غرب شناسی دارد؛ چراکه مباحث غربی در دروس و متون درسی ما وجود دارد و نفوذ خود را در دل و جان دانشجویان ما خواهد گذاشت.

 

امام جمعه قم ابراز داشت: انقلاب اسلامی که ما باید آن را معجزه ای بدانیم، جوششی در برابر فرهنگ و تمدنی است که بر تمام عالم سایه افکنده و حوزه انقلابی نیز باید به دنبال برداشتن این سایه باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: حوزه انقلابی، حوزه ای است که بتواند این معانی را درک کرده و طراحی هایی داشته باشد تا بتواند این تغییرات را در عمق افکار ایجاد نماید.

 

آیت الله اعرافی تصریح کرد: به دوستان مؤسسه تخصصی خطابه امیر بیان عرض کردم که شما باید برای همه مبلغین خود؛ مخصوصا برای مبلغان دانشگاهی و دبیرستانی، یک دوره غرب شناسی عمیق و درست برگزار کنید.

 

وی با بیان این مطلب که نوع ادبیات در موضوع تبلیغ مهم است، اظهار داشت: حاکمیت دین که ما با تمام وجود به آن معتقدیم؛ اصلی مهم است؛ اما باید مراقب بود این حاکمیت، ادبیات نامناسبی را در عرصه تبلیغ ایجاد نکرده و تحکمی نشود.

 

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: این تفکر که حاکمیت، نفوذ، ترویج و تعمیق دین را کم خواهد کرد، فکری غلط و نادرست است؛ اما جریان تبلیغ باید تلاش کند با حالتی نرم و اثرگذار به وظیفه تبلیغی خود برسد.

 

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: آمیختگی تبلیغ با خرافات یا شبه خرافات از دیگر آسیب هایی است که وجود داشته و متأسفانه با وجود تشیع انگلیسی این مسئله پررنگ تر شده است و باید مراقب بود.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: معاونت تبلیغ یکی از بخش های پیشگام در حوزه های علمیه بوده که جای تقدیر و سپاس دارد؛ اما انتظاراتی نیز در این راستا وجود دارد.

 

امام جمعه قم بیان داشت: انتظار ما از معاونت های تبلیغ در استان ها، آن است که رویکرد کلان، راهبردی و ستادی در منطقه داشته باشند و این رویکرد تقویت شود.

 

این استاد حوزه اظهار داشت: ایجاد شورای تبلیغی فرهنگی برای پرداختن به مسائل تبلیغی و فرهنگی منطقه از جمله انتظارات ماست که باید در استان ها راه اندازی شود.

 

آیت الله اعرافی ابراز داشت: برنامه ریزی برای طیف وسیعی از دوره های تبلیغی و تربیت مبلغ باید در برنامه های شما باشد؛ چراکه امروز نیازمند به تربیت مبلغ در زمینه های گوناگون و موضوعات مختلف هستیم.

 

وی خاطرنشان ساخت: تبلیغ به دو دسته عمومی و تخصصی تقسیم شده و خود تبلیغ تخصصی نیز شاخه های گوناگونی همچون موضوع، گروه های مخاطب، منطقه و ... دارد که باید آرام آرام به این شاخه ها برسیم.

 

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: آموزش های آزاد حوزه ای از طرح هایی است که به شورای عالی حوزه های علمیه ارائه شده و شما بزرگواران می توانید از حواشی آن کم کرده و به نقاط پررنگ و مثمرثمر آن برسید که دستاوردهای مناسبی خواهد داشت.

 

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: شما باید بر روی نسل جدید طلاب کارهای ویژه انجام داده و خلأهای موجود را پر کنید. توجه به آسیب های اجتماعی از مسائل بسیار مهم است که رهبر معظم انقلاب نیز متواضعانه ورود کرده و بر آن تأکید داشتند.

 

امام جمعه قم ابراز داشت: یکی از وظایف اصلی ما توجه به این آسیب هاست؛ چراکه امروز جامعه ما را از داخل تهی کرده و معضلاتی را متوجه مردم کرده است.

 

وی خاطرنشان ساخت: توجه به هنر؛ مخصوصا شعر از مباحث ضروری است؛ چراکه رهبر انقلاب بر این موضوع تأکید داشته و شما بزرگواران باید طلاب شاعر و هنرمند تربیت کنید.

 

آیت الله اعرافی تصریح کرد: تقویت بنیه عقلی، کلامی و فلسفی حوزه از دیگر تأکیدات رهبری معظم بوده که در جلسات گوناگون بر آن توجه داده اند.

 

وی بیان داشت: تقویت طرح هجرت، آسیب شناسی مشکلات و معضلات و رفع موانع از دیگر انتظارات ما از شما عزیزان است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۱۵
محسن خالقی نژاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی